|
Een van de belangrijkste onderdelen van je telefoon is de accu. Zonder de accu functioneert je telefoon niet en heb je er niks aan. Het is daarom belangrijk dat de accu van de telefoon het altijd goed doet. Niets is vervelender dan een telefoon bij je hebben die halverwege de middag al de 0 procent aantikt. Een lege telefoon meeslepen is niet alleen nutteloos maar ook vervelend want je zult nog steeds iedere 10 minuten je telefoon controleren op berichten Moet je accu leeg zijn om hem op te laden?Een vraag die je veel op het internet leest is de vraag of het slecht is voor je accu als je deze gaat opladen voordat die helemaal leeg is. Als je dit niet zou doen dan zou dit schadelijk zijn voor je accu, maar is dit wel waar? Deels is dit waar. Vroeger werden batterijen gemaakt van nikkel-cadmium. Dit soort batterijen hadden een geheugeneffect. Het geheugeneffect zorgde ervoor dat de capaciteit van de batterij kleiner werd naarmate hij opgeladen werd als de batterij nog niet leeg was. Hierdoor ging er veel vermogen van de batterij verloren. Tegenwoordig worden telefoonbatterijen gemaakt van lithium-ion. Deze batterij berekent op een andere manier zijn vermogen dan de oudere batterijen. Hierdoor verliezen de telefoonbatterijen minder snel de capaciteit dan de oudere batterijen. Je hoeft je dus geen zorgen te maken dat de batterij van je Nokia 8.3 slechter wordt als je deze oplaad als hij nog vol is. De hele nacht opladenIets anders dat je vaak hoort is dat je de batterij beter niet de hele nacht moet opladen omdat de batterij dan al 100 procent is. Hierdoor zou ook de levensduur van de batterij een stuk slechter worden. Dit is deels waar. Je telefoon staat inderdaad de hele nacht onder spanning. Ook wanneer de telefoon 100 procent bereikt dan blijft deze onder spanning staan. Dit hoeft echter bij moderne telefoons niet altijd een probleem te zijn. De meeste nieuwe opladers hebben hier tegenwoordig hulpmiddelen voor. Zo zijn er opladers die pas de overige 10 procent opladen net voordat je opstaat. Als je niet een speciale oplader hebt dan valt het ook wel mee. Experts zeggen dat na meerdere jaren zo’n 80 procent van de batterij overblijft. De meeste mensen wisselen om de twee jaar van telefoon. Hierdoor zal er niet veel gemerkt worden van deze vermindering in capaciteit. |
| https://www.telefoonhoesje.nl/Nokia-8.3-Hoesjes |
Veelgestelde vragen
Moet je telefoonaccu helemaal leeg zijn voordat je hem oplaadt?▼
Nee, niet meer. Oudere nikkel-cadmium batterijen hadden daar last van, maar moderne lithium-ion batterijen in telefoons hebben dit probleem niet. Je kunt je telefoon dus gewoon opladen zonder te wachten tot hij leeg is.
Is het slecht voor je accu om hem de hele nacht op te laden?▼
Dit was vroeger meer een probleem, maar moderne telefoons en opladers hebben daar hulpmiddelen voor. Experts zeggen dat na jaren slechts ongeveer 20 procent capaciteit verloren gaat, wat voor de meeste gebruikers niet merkbaar is.
Wat is het geheugeneffect van een batterij?▼
Het geheugeneffect was een probleem bij oude nikkel-cadmium batterijen. Dit zorgde ervoor dat de batterijcapaciteit kleiner werd als je hem oplaadde voordat hij helemaal leeg was.
Hoe lang gaat een telefoonaccu normaal mee?▼
Na meerdere jaren behoudt een lithium-ion accu ongeveer 80 procent van zijn originele capaciteit. Omdat de meeste mensen om de twee jaar van telefoon wisselen, zal dit verlies vaak niet merkbaar zijn.
Wat is het verschil tussen oude en moderne telefoonbatterijen?▼
Oudere batterijen waren gemaakt van nikkel-cadmium en hadden een geheugeneffect. Moderne telefoons gebruiken lithium-ion batterijen die veel efficiënter zijn en minder snel capaciteit verliezen.


